De kracht van herhaling

Eén mooie speech is niet genoeg, één vlammende email al helemaal niet. En toch hopen we allemaal dat er een makkelijke manier is om onze doelen te bereiken. Toen ik mijn eerste post op LinkedIn plaatste hoopte ik ook heel even dat ik ineens gebeld zou worden, maar dat duurde langer dan een jaar en tientallen berichten later. Mijn eerste website had meteen een trouwe bezoeker die mij wekelijks belde, maar dat was wel mijn moeder.

Kortom, met één actie hoe goed ook ga jij je doelen niet bereiken, maar er is wel een succesvolle manier namelijk: herhalen, herhalen, herhalen. De kracht van de boodschap zit in de herhaling, pas dan merken de hersenen het goed op en gaan ze er mee aan de slag. Om het creatieve brein van jouw mensen aan te krijgen, moet je je boodschap dus blijven herhalen. En nog beter, formuleer je doel als een concrete vraag, zodat mensen uitgedaagd worden om mee te denken:

  • Waar zie jij een kans om de klant beter te helpen?
  • Wat is jou opgevallen sinds we dit probleem hebben?
  • Wat is jouw suggestie om deze klacht op te lossen?
  • Welk probleem zou jij vandaag opgelost willen hebben?

Alleen maar opdrachten krijgen om uit te voeren wordt niemand blij van. Maar een hulpvraag krijgen van het management en daarmee aan de slag gaan is leuk om te doen, werkt inspirerend.

Ga deze week maar eens heel bewust met één hulpvraag de vloer op, een kleine vraag waar iedereen direct mee aan de slag kan, en blijf die vraag dagelijks herhalen. Ik garandeer je dat je na één week meerdere verbeteringen zult zien die ook de week erna doorgaan.

Meer werkweek enerzigers

Tijd voor een verrassing!

Bij sommige klanten kom ik al jaren over de vloer en mag ik een paar keer per jaar tips en adviezen geven aan het leidinggevend team. Die relaties zijn goud waard en ik geniet van elk moment, van de voorbereiding tot het daadwerkelijke bezoek. Waarom? Omdat ik weet...

Stop ff met data verzamelen

Heb jij er soms ook last van dat je zoveel gegevens en overzichten moet bijhouden, actielijstjes moet doornemen en rapportages moet maken? Heb je je de afgelopen tijd weleens afgevraagd hoeveel dubbelingen daar in zitten en hoeveel mensen naar dezelfde gegevens zitten...

Hoe goed ken jij je mensen?

Ken jij de mensen met wie je samenwerkt? Misschien weet je veel over hun kennis, hun ervaring, ben je enthousiast over hun inzet. Maar weet je ook wat hem of haar motiveert? Ken je de thuissituatie, culturele achtergrond, spelen er problemen die privé veel tijd en...

Vraag om hulp!

Hulp geven is nooit een probleem, maar om hulp vragen daar hebben we allemaal moeite mee. We denken vaak dat we het zelf wel kunnen of zouden moeten kunnen. Als we ergens verantwoordelijk voor zijn, dan willen we het liefste aan iedereen bewijzen dat we het allemaal...

Kan jij 10% productiviteitsverhoging gebruiken?

Als ik bij organisaties binnenstap en het management ga helpen met het verhogen van het werkplezier, levert dat altijd binnen een paar maanden meer dan 10% verhoging van de productiviteit op. Serieus geld toch? Ben ik dan zo slim en doen die managers iets fout? Nee,...

Het leukste jaar is begonnen

Het nieuwe jaar is begonnen zoals het eindigde met één dikke bak regen die nog niet voorbij is, maar… na regen komt zonneschijn! En dus is het de hoogste tijd om het nieuwe jaar in te luiden met een wekelijkse energizer van de FunFabriek. Want zoals ik je beloofd heb...

"*" geeft vereiste velden aan

Wekelijkse energizer

De FunFabriek’s energizer is je wekelijkse smeermiddel! Ontvang inspirerende verhalen, hands-on tips en praktijkvoorbeelden die resoneren met de principes van continu leren en kleine stapjes vooruit.
Naam*
E-mailadres*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.