Eén mooie speech is niet genoeg, één vlammende email al helemaal niet. En toch hopen we allemaal dat er een makkelijke manier is om onze doelen te bereiken. Toen ik mijn eerste post op LinkedIn plaatste hoopte ik ook heel even dat ik ineens gebeld zou worden, maar dat duurde langer dan een jaar en tientallen berichten later. Mijn eerste website had meteen een trouwe bezoeker die mij wekelijks belde, maar dat was wel mijn moeder.
Kortom, met één actie hoe goed ook ga jij je doelen niet bereiken, maar er is wel een succesvolle manier namelijk: herhalen, herhalen, herhalen. De kracht van de boodschap zit in de herhaling, pas dan merken de hersenen het goed op en gaan ze er mee aan de slag. Om het creatieve brein van jouw mensen aan te krijgen, moet je je boodschap dus blijven herhalen. En nog beter, formuleer je doel als een concrete vraag, zodat mensen uitgedaagd worden om mee te denken:
- Waar zie jij een kans om de klant beter te helpen?
- Wat is jou opgevallen sinds we dit probleem hebben?
- Wat is jouw suggestie om deze klacht op te lossen?
- Welk probleem zou jij vandaag opgelost willen hebben?
Alleen maar opdrachten krijgen om uit te voeren wordt niemand blij van. Maar een hulpvraag krijgen van het management en daarmee aan de slag gaan is leuk om te doen, werkt inspirerend.
Ga deze week maar eens heel bewust met één hulpvraag de vloer op, een kleine vraag waar iedereen direct mee aan de slag kan, en blijf die vraag dagelijks herhalen. Ik garandeer je dat je na één week meerdere verbeteringen zult zien die ook de week erna doorgaan.