Heb jij er soms ook last van dat je zoveel gegevens en overzichten moet bijhouden, actielijstjes moet doornemen en rapportages moet maken? Heb je je de afgelopen tijd weleens afgevraagd hoeveel dubbelingen daar in zitten en hoeveel mensen naar dezelfde gegevens zitten te kijken?
Probeer als leidinggevende afstand te nemen van de details van elke dag, en geef de werkvloer de ruimte om de korte termijn te managen. Geef de werkvloer meer vrijheid van handelen en ga er niet bovenop zitten, dan zit je ze namelijk vooral in de weg. Investeer de tijd die je dat geeft in de relatie met je mensen, dus niet in de getallen. De vrijheid en het vertrouwen wat jij geeft werken heel positief voor het werkplezier van het team.
Vraag je team wat hen opvalt, waar ze hulp nodig hebben, en strooi met complimenten over de dingen die goed gaan. Kijk daarbij niet zozeer naar de resultaten, maar vooral naar het proces en het gedrag van het team.
En als je toch graag met lijstjes bezig bent, maak dan deze week eens een nieuwe lijst met alleen maar successen om te delen. Daar wordt iedereen blij van!